Fotbollens konsekvenser

Fotbollen är igång mina damer och herrar!

Jag tittar väldigt sällan på fotboll och när jag gör det så är det med ett halft öga men stämningen som bryter ut i alla hörn är fantastiskt. Folk gaddar ihop sig, hejjar på samma lag, pratar taktik och blir vänner med okända för en kort stund. Det är kul att se detta. Man ser olika känslor som strömmar genom lokaler och torg. Förtvivlan går över till glädje när man ser bollen som är på väg mot mål, som går över till besvikelse när alla ser stolpe ut. Underbara jubel och hjälp lösa skrik, fram och tillbaka.

Det är egentligen inte själva matchen som jag tycker är det roligaste. Det är det som händer efter. Först släpper alla matchen ett tag. Smälter vad som precis har hänt och räknar ut vilka mål och fintar som var snyggast. Sen kommer snacket. Det kan hålla på i evigheter. Det är ju självklart inte alltid proffs som sitter och diskuterar, det kan till och med vara någon som aldrig har rört en boll som sitter och kommenterar fina mål och liknande.
Dessa typer brukar tröttna på eftersnacket efter ett tag men då tar tävlingsinstinkten vid.
Öl i mängder kommer in och där sitter folk och hetsar varandra undermedvetet (eller medvetet) till att dricka mer. Ofta börjar folk sparka på skaker dom finner på stan, dribblar lite och sparkar in föremålet i ett "hitta på" mål.

Jag var på väg hem från en uteservering i går sent på kvällen när jag ser ett antal nyblivna vuxna, i ca 20 års åldern, som har gripits av denna tävlingsinstinkt. De var så uppe i deras tävlande att de inte såg att jag stod och tittade på deras lekar.
De lekte Pantegömme eller burken eller vad ni nu vill kalla det. Sånt man gjorde som barn. De såg ut att ha väldigt roligt. Men detta var inte bara en fylle-lek där någon ramlade och folk skrattade i sin gömma. Nej, nej! Detta var på blodigt allvar. De sprang till panten och pantade sig själva, blev pantade och skrek högt vem det var som förlorade. Någon blev lite sur för att en av dem tjuvkikade. Inget fusk! Så skrek de. Inget fusk! Det var jätte viktigt för 20 åringarna. Man får inte fuska i pantegömme klockan halv två på natten.
Jag ville väldigt gärna vara med. Det såg våldigt roligt ut.

Ikväll Ska jag också ta vara på tävlingsinstinkten. Ni med?

/Ria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0